U zadnjem blogu o koracima pripreme javnog nastupa govorila sam o važnosti uskog određivanja, odnosno ograničavanja teme o kojoj ćete govoriti. Istaknula sam da je u pripremi nastupa najveći izazov napuštanje svojih cipela i svoga načina razmišljanja, i ulaženje u cipele publike kako biste definirali što nju zanima i što joj treba. Naime, javni nastupi postoje zbog publike, ne zbog govornika. Zato je publika glavno mjerilo (ne)uspješnosti svakog nastupa.
2. Definiraj publiku
Svaki korak u pripremi javnog nastupa trebate provući kroz filter publike. Bilo da je to struktura, argumenti, riječi i izrazi koje koristite – sve treba biti pripremljeno za publiku i prilagođeno njoj. No, da biste znali kakvi su točno ti filteri, trebate definirati i poznavati svoju publiku. Dok pripremate svoj nastup, valja imati na umu nekoliko pitanja:
1. Kome se obraćam?
2. Što njima treba, kakvu korist oni imaju od mog nastupa?
3. Koji je najučinkovitiji način sastavljanja i izvedbe govora u svrhu postizanja cilja?
Što konkretnije odgovorite na ova pitanja, jasnije će vam biti u kojem smjeru ići. Osim ovih pitanja, važno je imati na umu da ljudi pristupaju nastupima s najčešćim pitanjem u glavi: ”Zašto je ovo meni važno? Tiče li se ovo mene?” Vi ste kao govornik odgovorni da publici pokažete što u vašem nastupu ima za njih. Zašto je ovo važno? Zbog pažnje. Ljudi mogu biti prisiljeni prisustvovati nastupu, ali nitko ih ne može natjerati da vas pozorno slušaju. Govornik je dužan pobrinuti se da publika odluči obraćati pažnju na njega i njegov nastup. Kako biste pokazali publici što u vašem nastupu ima korisno za njih, morate naučiti o svojoj publici dovoljno kako biste znali što napraviti kako biste svoje ideje učinili jasnijima i smislenijima.
Kako onda upoznati svoju publiku? U retorici razlikujemo dva načina profiliranja publike: demografsku i situacijsku analizu. Demografska se analiza sastoji od promatranja demografskih značajki kao što su dob, spol, seksualna orijentacija, vjera i pripadnost skupini i sl. Prilikom demografske analize važno je prepoznati demografske značajke publike i procijeniti koliko su te značajke važne za vaš nastup i cilj koji želite postići. Situacijska analiza odnosi se na veličinu publike i fizičke uvjete, stav publike prema temi, stav publike prema govorniku.
DEMOGRAFSKA ANALIZA
Dob
S obzirom na količinu tvrtki koja u zadnje vrijeme traži edukacije iz područja generacijskog menadžmenta, čini mi se da su razlike među generacijama izraženije nego ikad. Imate li u publici više baby boomera, generacije X, milenijalaca ili generacije Z? Važno je dobro promisliti o tome jer generacije imaju različite vrijednosne i motivacijske sustave koji ih pokreću. Naravno, ne valja generalizirati i reći da svi pripadnici iste generacije razmišljaju jednako. No, činjenica jest da svaka generacija ima više ili manje slične vrijednosti i iskustva koja ih razlikuju od drugih generacija. Što ovo konkretno znači? Ako vam u publici npr. ima puno baby boomera i generacije X, recimo da ne bi bilo pametno kao primjer u govoru uzimati Billie Eilish ili npr. Fortnite. ? S druge strane, ako u publici imate puno generacije Z, sigurno nećete za primjer uzimati Elvisa Presleya. ?
Spol
Kada govorimo o spolu ispričat ću vam primjer iz Lucasovog Umijeća javnog govora:
”Ben je bio siguran da je dobro odradio razgovor za mjesto prodajnog predstavnika u velikoj farmaceutskoj tvrtki. Na konačnom razgovoru za posao trebao je održati trominutni govor objašnjavajući zašto je on najpogodnija osoba za posao. Tijekom govora Ben je govorio o svojim kvalifikacijama, o radnoj etici te zašto bi on bio vrijedan doprinos tvrtki. Naglasio je kako želi temeljito informirati liječnike o korisnosti tvrtkinih proizvoda. Za kraj je rekao da bi mu bila čast raditi za ovu tvrtku i znati da doprinosi pomažući liječnicima da učine za svoje pacijente najviše što mogu. Kad je završio, odbor je zapljeskao, ali se nekoliko članova učinilo manje oduševljenim od onoga čemu se Ben nadao. Sljedeći tjedan nazvala ga je Predsjednica povjerenstva kako bi mu rekla da je dobio posao, no uz to mu je i rekla: ”Svidjelo mi se vaše izlaganje, ali želimo vas podsjetiti da su više od 35% liječnika kojima se obraćate žene, a u području kao što je pedijatrija brojka nadilazi 50%. Liječnice koje ćete zvati bit će vrlo iznenađene kad im se obratite s liječnik.”
Seksualna orijentacija
Kao što se ljudi razlikuju po dobi i spolu, razlikuju se i po seksualnoj orijentaciji i to je važno imati na umu. Dok pripremate govor, pripazite na čimbenike koji mogu isključiti slušatelje različitih seksualnih orijentacija. Primjerice, umjesto ”mnogi od nas se nadaju da će završiti fakultet i pronaći muža ili ženu” možete reći ”mnogi od nas se nadaju da će završiti fakultet i pronaći životnog partnera”. Zapamtite, dobar javni govornik uzima u obzir sve demografske čimbenike dok priprema svoj govor.
Vjera i pripadnost skupini
Današnji događaji diljem svijeta pokazuju da su među svim ljudskim interesima vjerska stajališta najviše ispunjena emotivnom nabojem i branjena strašću. Zato je važno uvažavati kako vjernike tako i ateiste i agnostike te biti uključiv. U pripremi govora promislite o vjerskoj oprijedijeljenosti svojih slušača. Isto je kada govorimo i o pripadnosti nekoj skupini. Pripadnost članova publike nekoj skupini može pružiti korisne podatke o interesima i stavovima slušatelja koji će vam pomoći u pripremi.
SITUACIJSKA ANALIZA
Veličina publike i fizički uvjeti
Važno je znati kolika će publika biti. No, bez obzira na veličinu publike, imajte na umu da bi govor trebao biti formalniji što je publika veća. Veličina publike može utjecati na glas i izražavanje, na način obraćanja i vizualna i tehnička pomagala. Što se fizičkih uvjeta tiče, uvijek je dobro da posjetite dvoranu u kojoj ćete govoriti prije samog nastupa. Provjerite je li u prostoriji prevruće ili prehladno, odgovara li vam raspored sjedenja slušača, položaj govornice. Potrebno je da poduzmete sve kako biste vi nadzirali fizičke i tehničke uvjete.
Stav prema temi
Jedan od zadataka govornika je i procjenjivanje interesa slušača za temu. Važno je znati postoji li već interes ili ga vi tek trebate stvoriti. Nastavno na to, izuzetno je važno znati koliko znanje slušači imaju o temi. Znanje slušača o temi uvelike određuje vaš nastup. Ako slabo poznaju temu, morat ćete reći više osnovnih podataka, ako su dovoljno informirani o temi, moći ćete koristiti stručniji pristup i jezik. Nadalje, jako je važno otkriti koji je stav slušača o temi. Laički rečeno koliko su za ili protiv vaše teme ili ideje kako biste znali koliko ih trebate uvjeravati i koje ćete argumente pritom odabrati.
Stav prema govorniku
U pripremi nastupa treba promisliti o tome ima li publika već stav o vama kao o govorniku. Odnosno, znati u kojoj mjeri imati njihove simpatije a u kojoj ih tek trebate zadobiti. Osim toga, važno je na samom početku govora ostaviti dobar dojam, dokazati mjerodavnost i pokazati publici da će im pozorno slušanje biti od koristi, bez obzira imaju li unaprijed definiran stav o vama ili ne. Poštujte publiku i pokažite im da radite u korist njihovih interesa.
S obzirom da je u retorici sve podređeno publici te da je ona mjerilo uspješnosti nastupa, drugi korak naše pripreme jako je podroban. Često me polaznici pitaju kako da saznaju sve ove podatke o publici. Postoji nekoliko načina: ankete i upitnici koje publika ispunjava prije nastupa, pomoć organizatora događaja na kojem ćete nastupiti (jer on jako dobro zna tko dolazi na događaj), ispitati je li neki govornik prije govorio pred sličnom publikom. Nadalje, vješti govornici najbolje se prilagođavaju publici u neformalnom druženju netom prije nastupa i tijekom samog nastupa (tzv. prilagođavanje publici prije i za vrijeme govora). Važno je imati na umu da definiranje i profiliranje publike nije jednostavno te da je sklono pretpostavkama i generalizacijama. Ljudska smo bića i nismo imuni na stereotipe i generaliziranja te toga trebamo biti svjesni u pripremi nastupa. Dajte sve od sebe da zaista napustite svoje cipele i uđete u njihove, isplatit će vam se. ?
*U tekstu su citirani dijelovi iz Umijeća javnog govora autora Stephena E. Lucasa.