U svom blogu Sveto trojstvo pripreme javnog nastupa govorila sam o važnosti prvih koraka u pripremi javnog nastupa tj. o definiranju tri polazišne točke:
1) PUBLIKA – Kome se obraćam?
2) CILJ – Što želim postići? tj. Što želim da publika pomisli, učini ili kaže nakon mog nastupa?
3) KLJUČNA PORUKA – Što želim poručiti publici? Što želim da publika zapamti?
Mnoge prezentacije ne postignu željeni postavljeni cilj upravo zato što govornici često ili ne definiraju jasno ključnu poruku, ili ona bude predugačka i kompleksna, ili jednostavno odaberu previše ključnih poruka koje žele poslati svojim nastupom.
Za početak, definirajmo uopće što je to ključna poruka ili središnja misao? To je jedna, jasna, nedvosmislena izjavna rečenica u koju utkana sva bit vaše prezentacije. Ključna poruka je ona rečenica koju želite da vaša publika zapamti nakon što prezentacija završi.
Osim što ona mora bit jasna i svima razumljiva, vrlo je važno da bude relevantna za publiku kojoj se obraćate. Upravo zato je često poželjno da publici ključnom porukom kažete koja je njihova korist ili upotrebljivost od onoga što govorite. Svi se mi kao slušači pitamo Gdje sam tu ja? Ili What’s in it for me? Zato dobri govornici znaju koliko je korisno ključnom porukom naglasiti publici što u tome ima konkretno za njih. Naravno, preduvjet za to je da ste kvalitetno napravili prethodne korake u pripremi, odnosno da ste dobro profilirali kome se obraćate i što želite postići.
4. Definiraj ključnu poruku
Kako onda formulirati ključnu poruku? Uzmimo za primjer situaciju u kojoj ja kao magistra edukacije govorništva pripremam predavanje u trajanju od 1,5h na temu govorništva. Na tom ću primjeru detaljno razraditi prve korake pripreme, pa tako i ključnu poruku…
1. ODREĐIVANJE I OGRANIČAVANJE TEME
Šira tema: Govorništvo
Uža tema: Razine utjecaja na publiku u prezentaciji/nastupu
2. DEFINIRANJE PUBLIKE
20-30 ljudi (od 20 do 50 godina) koji nemaju previše iskustva u prezentaciji i javnom nastupanju, ali imaju želju učiti
3. DEFINIRANJE CILJA
Želim da moja publika nakon nastupa pomisli: ”Jedva čekam da se pojavi prva sljedeća prilika za nastup kako bih je iskoristio/la za usavršavanje svoje govorničke vještine.”
4. DEFINIRANJE KLJUČNE PORUKE
”Uz kvalitetnu vježbu, svatko može biti dobar govornik.”
Dakle, najvažnije je da je ključna poruka jasna i nedvosmislena te relevantna za publiku kojoj se obraćate. Ona se u navedenom primjeru mogla definirati i drugačije (u ovisnosti o cilju) te je mogla zvučati i ovako:
a) Usavršavanjem govorničkih vještina poboljšat ćete svakodnevnu privatnu i poslovnu komunikaciju.
b) Usavršavanjem govorničkih vještina smanjit ćete broj nesporazuma u komunikaciji.
c) Govorničke vještine su kao sport – super je kad imaš talent, ali vježba je ključna.
Kako biste lakše formirali svoje ključne poruke, dat ću vam nekoliko savjeta koji vam mogu olakšati oblikovanje ključne poruke:
1. ŠTO ŽELIM DA PUBLIKA ZAPAMTI?
Najprije u jednoj rečenici odgovorite na ovo pitanje. Za početak ne razmišljajte previše nego zapišite ono što vam je prvo palo na pamet.
2. OBLIKOVANJE
Sad kad znate otprilike u kojem smjeru želite ići, vrijeme je da dodatno oblikujete svoju poruku:
a) Provjerite je li poruka kratka i jasna.
Preporuka je da poruka ne smije biti dulja od jednog standardnog tvita na Twitteru – 140 znakova (s razmacima).
b) Odašilje li poruka ono najvažnije što želite prenijeti publici?
Prespavajte i razmislite je li baš to ono krucijalno što želite da publika ponese s vašeg nastupa.
3. TESTIRANJE
Postoji nekoliko načina za testiranje pamtljivosti i razumljivosti ključne poruke. Najjednostavniji način za to je sljedeći… Odaberite nekoliko kolega ili prijatelja te im recite svoju ključnu poruku. Nemojte je objašnjavati, samo je izgovorite nekoliko puta. Najprije ih onda pitajte da li im je sama ta rečenica u potpunosti razumljiva i jasna. Ako odgovor ne bude potvrdan, tj. ako budu tražili objašnjenje, ključna poruka nije dobro oblikovana te se treba vratiti na početak. No, ako odgovor bude potvrdan, vrijeme je za nastavak testa. Za otprilike jedan sat nazovite jednog od prijatelja i recite mu/joj da vam ponovi vašu ključnu poruku. Sljedeći dan nazovite drugog/u i učinite to isto. Trećeg/u nazovite za cca 48h i tražite da vam ponovi ključnu poruku. Ako vam je svi uspiju ponoviti, ključna poruka je prošla na testu! 😊
Sad kad imate svoju ključnu poruku, nemojte je zaboraviti izgovoriti u nastupu. 😊 Dapače, izgovorite je barem triput! Preporuka je da se ključna poruka prilikom nastupa izgovori tri puta – u uvodu, u središnjem dijelu i u zaključku. Mi se ljudi često bojimo da ćemo biti preočiti, predirektni i da ćemo s ponavljanjima zamoriti publiku te zato upadamo u zamku pretpostavke da će publika ionako sama shvatiti što je glavna poruka koja proizlazi iz vašeg nastupa. Međutim, tako otvarate vrata brojnim različitim interpretacijama onoga što govorite. Kao govornik ste odgovorni da se potrudite pripremom i oblikovanjem ključne poruke minimizirati mogućnost nesporazuma te je zato jako važno da publici više puta kažete svoju ključnu poruku. Znanstvenica Monica Moore dokazala je da većinom u komunikaciji mislimo da smo jako očiti, a u stvari nismo. Primjerice, zamislite da ste u baru s prijateljicom. Dva stola pored vas primijetite osobu koja vam se u tom trenutku svidi. Što mislite koliko je puta potrebno da toj osobi uputite direktan pogled da bi ona doživjela vaš signal? Dva, tri puta? Maksimalno 5,6 puta? Ne, odgovor je 13 puta. U prosjeku trinaest puta trebamo osobi uputiti direktan pogled da bi osoba zaista doživjela naš ”očiti” signal. Zato vjerujem da ćete se složiti da je 3 puta minimalan broj ponavljanja koji je nužan da bi publika uopće čula ključnu poruku.
Zato, nakon što ste kvalitetno definirali publiku i odredili cilj svog nastupa, pažnju posvetite i toj jednoj, jasnoj, nedvosmislenoj rečenici koja će nositi srž vašeg nastupa i koju želite prenijeti publici. Posvetite se svojoj ključnoj poruci kao nebrušenom dijamantu te od početne ideje iskristalizirajte ono najvažnije te poruku oblikujte i ogolite do njene čiste i jasne srži. Za kraj, testirajte je u svojoj okolini da vidite je li ona i drugima jasna, razumljiva i pamtljiva kao što je vama. Ako je poruka prošla test, ponovite je u svom nastupu najmanje tri puta da biste osigurali da se ona čuje i upamti. Nemojte olako pretpostaviti da će publika sama iz argumentacije izvući vašu ključnu poruku jer znamo dobro da je pretpostavka majka svih z… 😊