Autorica: Silvija Podoljak
Na svojim poslovnim trenizima često imamo priliku raditi upravo s najmlađom generacijom na tržištu rada tzv. Z generacijom, genzijevcima ili popularnim zoomerima. U ovu generaciju pripadaju svi rođeni između 1995. i 2010. godine. Smatraju ih jednom od najkrhkijih generacija zbog velikih društvenih, političkih i ekonomskih promjena koje su doživjeli tijekom svog kratkog života. U tome leži i razlog zašto su potpuno različiti od svojih roditelja i generacija prije njih, a karakteriziraju ih neke nove vrijednosti, potpuno drugačiji životni stil i velika osviještenost.

Oni su senzibilni i traže podršku
Starije generacije ih zbog njihove kratke koncentracije i nestrpljivosti smatraju lijenima, nemotiviranima, ali i zbog njihove neraskidive veze s mobitelima i nezaintersiranima za svijet oko sebe. Većina ljudi ih neće ili ne želi razumjeti. Ne traže odobrenje od roditelja, potvrdu nalaze kod prijatelja. Dobro su odgojeni, ipak komunikacijske i društvene vještine im nisu nešto s čime se mogu pohvaliti. Međutim, istraživanja pokazuju da se radi o vrlo senzibilnim mladim ljudima, osjetljivijim od ranijih generacija kojima od svega najviše treba podrška. Mnogi od njih suočavaju se i s izazovima s mentalnim zdravljem.
Radi se o mladim ljudima koji pripadaju prvoj generaciji digitalizacije. Oni ne gledaju TV i klasične medije, ali ono što prate su kreatori sadržaja te brojni influenceri. Tehnologiju koriste najviše za komunikaciju, učenje, zabavu te kupnju proizvoda i usluga.
Ipak, oni bi mogli promijeniti svijet na bolje
S obzirom da su kroz svoje odrastanje slušali, gledali i proživjeli velike globalne krize poput recesije u 2008. godini ili pandemije koja je pokrenula brojne globalne do sad neviđene krize, pa i trenutnu recesiju, u mnogo su većem stresu vezano uz svoju financijsku budućnost. Upravo ta nestabilna globalna previranja čine ih odgovornijom generacijom koja pametnije od prijašnjih generacija troši novac, ali i traži balans između privatnog i poslovnog. Ono što su donijeli sa sobom su prave vrijednosti zbog kojih ne podnose licemjerje, nepoštenje i jednoumlje. Tako i ono što sami propagiraju su autentičnost, poštivanje različitosti, jednakost, otvorenost i kritičnost na brojne društvene teme.
U sljedećem razdoblju u njih se polažu nade da će upravo oni biti ti koje će promijeniti svijet.
Traže društvenu osvještenost, učenje i podržavajuće radno okruženje
Naša iskustva sa zoomerima i s onima koji ih zapošljavaju pokazuju da više vole raditi kreativne i dinamične poslove nego one administrativne, proceduralne. Važno im je da su dio društveno – osviještenih okruženja, ali im je jednako važna i financijska komponenta radnog mjesta. Na odlazak će se obično odlučiti zbog loše atmosfere koju osjećaju na poslu, kao i fizičkog umora posebno kad rade paralelno uz studiranje. Cijene kad posodavci ulažu u njihovo znanje kroz edukacije poput komunikacijskih vještina, prezentacijskih vještina i drugih soft skills vještina. Važna im je i fleksibilost posebno u radnom vremenu i mogućnost rada od kuće, a posebno vole dati svoj doprinos i ostaviti trag.
Moderni lideri uče od generacije Z
Osim influencera koje prate, nemaju uzora na koje se oslanjaju i baš zbog svojih vrijednosti oni donose nova rješenja jer nakon digitalizacije, pandemije, ekoloških kriza i brojnih promjena više ništa nije isto. Nove situacije zahtjevaju nova pravila i drugačije odgovore na izazove. Tako danas organizacije traže i neke nove načine vođenja i rada. Ono što očekuju od svojih poslodavaca jest da su podržavajući, da im vjeruju, da se ne postavljaju hijerarhijski već da uče iz trenutne situacije. Ovaj moderni tip vođenja zove se transformacijski jer zaista mijenja sve, a uključuje vođe koji svojom vizijom i djelima inspiriraju zaposlenike, brzo prihvaćaju promjene, empatični su i prilagodljivi, a kroz emocionalnu inteligenciju stvaraju poticajnu organizacijsku kulturu.
Moderni lideri nastoje prihvatiti da je u redu da ne znaju sve i da ih ovi mladi ljudi mogu naučiti nekim novim metodama rješavanja izazova.
Na Eduzinom podcastu „Živjeti od svoga znanja“ na kojem je gostovala naša Mirela Španjol poslušajte više o transformacijskom leadershipu i liderima novog doba.