coin-dollar map2

Aktualno

Kraljev govor iz fonetsko-retoričke perspektive

Mirela Španjol Marković

19.04.2019

Strava i užas! Stojiš ispred mase ljudi i trebaš održati govor. Grlo ti se suši, sve oči uperene su u tebe, a iz tvog grla ne izlazi glas. Samo neko stenjanje, uzdisaji i neartikulirani zvukovi. Kao riba si na suhom, toneš… I uz vrisak se budiš! Koje olakšanje – to je samo ružan san.

Ne i za Georga VI koji u odlučujućem trenutku, pred 2. svjetski rat preuzima krunu od svog brata Edwarda VII koji je zbog građanke Wallis Simpson abdicirao, prebacivši teret vladavine na svog introvertiranog, ali inteligentnog i odgovornog mlađeg brata. No, ovaj ima teški govorni poremećaj – muca. No, javna funkcija iziskuje česte javne nastupe…

Film Kraljev govor na nježan i suptilan način razotkriva biografiju jednog kralja kroz njegovu komunikacijsku barijeru, dok mucanje prikazuje onim što ono i jest – kao psihološki, a ne fiziološki poremećaj. Istovremeno, u pozadini njegova terapeutskog rada s nekonvencionalnim, ali efikasnim govornim terapeutom Lionelom Logueom, razvija se istinsko i duboko prijateljstvo koje kralju omogućuje da svoj govorni problem riješi tamo gdje je i nastao – u izoliranosti, djetinjstvu obilježenom hladnim emocionalnim odnosima u obitelji, nedostatku prijatelja…

 

 

U filmu dvije poruke smatram iznimnom vrijednima: jedna je proces prihvaćanja govorne mane kao psihološkog problema izazvanog nedostatkom samopouzdanja, a druga prikaz terapije zasnovane na „neobičnim“ metodama terapeuta koji i bez formalne naobrazbe pronalazi način da svom klijentu pomogne u izgradnji samopouzdanja i uspješnijoj komunikaciji. Sve tehnike prikazane u filmu primjenjuju se i dan danas na treninzima javnog nastupa pod imenom „vježbe za glas i govor“, a rad svakog stručnjaka za govor uvijek ima i terapeutsku dimenziju. Nedostatak samopouzdanja ključni je problem današnjice, a najveći broj ljudi koji traže pomoć od stručnjaka za govor pati od treme, patološkog straha pred javni nastup, te izbjegavanja nastupa u javnosti često zbog toga žrtvujući karijeru i/ili napredak na poslu. Film pokazuje da i oni za koje mislimo da rastu zaštićeni, voljeni, sigurni, imaju iste strahove kao i ”mali” čovjek. Do te mjere da tijelo odbija artikulirati misao. Samo, kad si kralj, ne možeš odustati. Ovo je priča o suočavanju sa svojim strahovima i snažnoj volji.

Tako ćemo u filmu vidjeti vježbe opuštanja grla, kretanje u prostoru za poticanje bolje artikulacije, izgovaranje brojalica, tehnike vizualizacije, govorenje uz pjevanje, brzo izgovaranje slogova (logatoma), uvježbavanje pauza koje čine efekt u govoru…

Ipak, ništa bez ljubavi. Ustrajna podrška supruge i Lionela koji se unatoč kraljevoj prgavosti i hladnoći ne da fascinirati, nego ustraje na prisnosti, oslovljavanju imenom, trudeći se slomiti socijalnu barijeru, ispravno procjenjujući da je i ona jedna od uzroka kraljevog poremećaja, donose rezultate.

Film završava prekrasnom poantom – možeš sve što misliš da možeš. Za mene kao stručnjaka za govor, edukativna i optimistična priča za sve koje misle da nikad neće biti dobri govornici. U posljednjoj sceni vidimo kralja Georga VI kako iz Buckinghamske palače drži dirljiv govor, a gledatelju postaje jasno kakav trud, upornost i istinsko prijateljstvo stoji iza tog veličanstvenog radijskog glasa od kojeg se britanskoj naciji te 1939. ježila koža na tijelu.