Najbolji govori – tko stoji iza njih?
March 27, 2023

Autorica: Mirela Španjol

Kad ste zadnji puta čuli baš dobar govor, neki koji vas je ostavio bez teksta, ili su vam, slušajući ga, prošli trnci tijelom? Možda govor na sahrani nekog vama bliskog, vjenčanju prijatelja iz djetinjstva, govor direktora za 30-godišnju obljetnicu tvrtke? Govor zahvale na dodjeli za Oscara? Politički govor na inauguraciji našeg ili stranog političara?

Jeste li ikad pomislili tko stoji iza tih govora, zapitali se jesu li ih osmišljavali sami ili im je netko pomagao?

E pa, ima i jednoga i drugoga, a ja ovdje govorim u ime onih koji ponekad stoje iza rečenica koje ste čuli na nekim poslovnim događanjima, Ted- talkovima ili svečanim govorima.

Jedan dio posla kojim se bavimo mi, savjetnici za govor, je i osmišljavanje govora i priprema govornika za njihov nastup i izvedbu.

Konzultanti za javne nastupe ili speech coachevi moraju imati razne vještine – od sposobnosti dobrog poznavanja strukture govora, korištenja storytelling tehnika i ostalih efekata koje govor čine pitkijim i upečatljivim, preko tehnika personalizacije da govor bude primjeren govornom, a ne pisanom diskursu, pa do jedne karakteristike o kojoj često ne razmišljamo – a to je samozatajnost. Stoga i ono pitanje s početka, često se govor veže uz onoga tko ga izvede, dok su tvorci onog verbalnog dijela ponekad sasvim neki drugi ljudi iz pozadine.

KENNEDY I Sorensen, politički govor

Najčešće se za autore najboljih i najpoznatijih svjetskih govora niti ne zna. Jedan od njih je i poznati govor Johna Kennedyja u Berlinu – Ich bin ein Berliner, no Kennedyjev savjetnik za javne nastupe Theodore Sorensen, koji se smatra autorom ovog planetarno poznatog govora, ipak nije bio toliko nepoznat javnosti. Jedan je od rijetkih savjetnika za kojeg se znalo, no tek je nakon Kennedyjeve smrti napisao knjigu „Kennedy“ i outao se, nikad ne priznajući koliko je njegovog autorstva bilo u nastupima američkog predsjednika, nesumnjivo vrhunskog govornika.

Vjerojatno nikad nećemo saznati je li autor najpoznatijeg govora u svjetskoj povijesti,“I  have a dream“  Martina Luther King sam ili mu je netko pomogao da postane najponavljanija i najčešće parafrazirana ključna misao u povijesti politike.

Nekrolog

Na početku karijere, dok sam nakon diplome tek započinjala svoju retoričku avanturu na jednoj od prvih radionica u Otvorenom sveučilištu, upoznala sam postarijeg simpatičnog gospodina koji je penzionerske dane i mirovinu popunjavao pišući – govore za sahrane. Sjećam se da sam bila fascinirana njegovom vještinom da iz nekoliko podataka o umrloj osobi, koje bi dobio od obitelji za preminulog, napisao nekrolog koji bi dirnuo i rasplakao mnoge prisutne.

Poeta, nascitur, orator fit.

Znamo to odavna, pjesnik se rađa, a govornik postaje. No ipak, nikad neću zaboraviti njegovu silnu volju da na radionici nauči još više o strukturi svečanog govora.

Kako pripremiti govor za nekog drugoga

Par štoseva kako pripremati govor za neku drugu osobu: prije svega, moramo znati što je našem klijentu cilj govora. Koje su to dvije, najviše tri ključne misli koje želi prenijeti svojoj publici, zatim saznati samu prirodu događaja, tko je publika  te na osnovu svega toga krenuti pripremati govor. Pritom je važno poznavati barem donekle osobnost našeg klijenta. Introvert ili ekstrovert, koristi li u govoru puno stručnih riječi koje treba pojednostavniti u ovisnosti od profila publike i predvidjeti koji će elementi govora najbolje pristajati uz njegov karakter i stil. Pravo je umijeće pogoditi senzibilitet klijenta, jer ne može svatko iznijeti svaki stil, stilsku figuru ili točku humora.

Govorni savjetnici u biznisu – nevidljiva ruka efekata

U većini slučajeva klijent zna što želi reći i pripremi draft, natuknice govora, a coach mu govor oblikuje tako da bude zanimljiv, interaktivan s publikom, dodaje mu efekte, obogaćuje ga metaforama ili drugim stilskim figurama koje odgovaraju uz njegov stil komunikacije te je važno da retorički najjači elementi, uvod i kraj budu efektni. Govornik mora djelovati prirodno, govor mu mora „leći“ da bi u izvedbi bio uvjerljiv.

Imala sam klijenticu koja me zove  „Jordanica“.  Najprije nisam shvatila što želi reći, ali je objasnila da pritom misli na moja „zakucavanja“ koja su svakom njenom govoru davala pečat originalnosti i upečatljivosti. Moje zadovoljstvo bilo je u tome što je te godine dobivala puno nagrada, pa su govori zahvale bili svečani, ali i odisali optimizmom i zahvalnošću, a klijentica duhovita, britka, pa je tim moj posao bio čista pjesma.

Spoj sadržaja i izvedbe

Savjetnici za govorništvo najbolji su kad u toj mjeri pogode stil  u kojem se klijent osjeća ugodno i koji odgovara njegovoj/njenoj prirodi. Naš doprinos je samo onaj finalni touche, šlag na torti koji zakucava središnju misao.

Međutim, to je tek prva faza osmišljavanja govora. Tek tada, kad je klijent zadovoljan predloženim sadžajem, počinjemo pripremati klijenta za zadnju fazu savjetovanja, govornu izvedbu. Kako će govoriti, vježbamo logički naglasak rečenice, pauze, dikciju, a funkcionalna neverbalna komunikacija udahnut će tek dušu bilo kojem verbalnom sadržaju. I tek tada, voila, dobar govor je tu. Spoj sadržaja i izvedbe.

Odustati od ega – low profile business

I za kraj, jedna mala, ali bitna stvar. Speech coach mora biti osoba koja kad klijentu piše govore, automatski pristaje na odricanje od autorstva. Ovo je ljudi dragi low profile zanimanje, u kojem se potpis coacha ne bi trebao vidjeti. U krajnjoj liniji, taj govor, jednom kad ga napišemo ili osmislimo, pripada klijentu a naše je da ego i autorska prava stavimo po strani i veselimo se uspjesima naših klijenata i ovacijama koje naši zajednički pripremljeni govori dobiju. Jer su to i naši uspjesi. A naša valuta je priznanje, zadovoljstvo klijenta i honorar.  No ne i slava.

$

Istraži više

Ostale aktualnosti