Neverbalna komunikacija, aktivno slušanje i asertivnost –  3 najvažnija elementa za uspješnu komunikaciju
April 4, 2023

Autorica: Silvija Podoljak

Najveći broj izazova u organizacijama, odnosima i, uopće, među ljudima nastaje zbog nedostatne ili loše komunikacije. Sigurno ste i sami doživjeli kako je to kad vas netko „ne čuje“ ili kad vas netko prekida dok izgovarate svoje misli na glas ili ste pak osvijestili da vas nakon određenog razgovora druga strana uopće nije shvatila. Najveći broj izazova u organizacijama, odnosima i, uopće, među ljudima nastaje zbog nedostatne ili loše komunikacije.

Kad je komunikacija uspješna ona nam pomaže da bolje razumijemo ljude i situacije, pomaže nam da prepoznamo i prihvatimo različitosti, pomaže nam u izgradnji povjerenja i poštovanja i stvara dobre temelje za razmjenu kreativnih ideja, a posebno nam pomaže u rješavanju problema u međuljudskim odnosima.

Komunikacijske vještine mogu poboljšati sve naše odnose

Iako se komunikacija sama po sebi čini jednostavna i dožvljavamo je laganom, često kad pokušavamo uspostaviti komunikaciju s drugim ljudima, dolazi do nerazumijevanja. Nerazumijevanje uzrokuje konflikte i tada donosi frustracije u odnosima s ljudima.

Kad jednom upoznate komunikacijske alate, naučite ovu izuzetno važnu vještinu, svi vaši odnosi u životu će napredovati jer ćete se bolje i smislenije povezati s partnerom, djecom, prijateljima i suradnicima. 

Kako poboljšati svoje komunikacijske vještine

Nikada nije prekasno da počnemo raditi na svojim komunikacijskim vještinama i na taj način poboljšati kvalitetu vlastitog života. Da bismo u kratkom periodu dobili osnove učinkovitog komuniciranja važno je proći sustavnu edukaciju nakon koje ćemo naučeno puno brže primijeniti u životu.

Neverbalna komunikacija – čak 90% komunikacije emocionalne je prirode

Često čujemo kako nam drugi govore:

Slušaš li ti mene? Ili Molim te slušaj me! Slušaj! Slušaj! Slušaj!

Međutim da biste bolje razumijeli drugu stranu radije pažljivo promatrajte jer ćete između redova puno više „čuti“ ono što nije izrečeno riječima. Više od 90% komunikacije emocionalne je prirode. Riječi nas često zavaravaju. Neverbalna komunikacija je sva ona komunikacija koja se odvija bez riječi i uključuje:

  • položaj tijela,
  • mimiku lica,
  • gestikulaciju,
  • kontakt očima,
  • dodir,
  • osmijeh,
  • stav i držanje tijela,
  • napetost u mišićima pa čak i
  • način na koji dišete
  • energiju
  • stisak ruke
  • miris

Ona uključuje i način na koji gledate, slušate, krećete se u prostoru i gestikulirate govori mnogo više od riječi koje izgovarate. Često emocije koje neće biti izrečene u tom razgovoru bit će prezentirane našom neverbalnom komunikacijom. Sjetite se kad osoba sjedi preko puta vas i lupka prstima po stolu, ili pak ima sindrom nervoznih nogu – jasno vam je samo iz ove slike da je osoba nervozna, nestrpljiva ili živčana. Kad razgovor s drugom osobom prati i širok osmijeh na licu osjećat ćete iskrenost jer osmijeh govori puno više od riječi. Prilikom susreta s drugom osobom pogled je neizostavan detalj jer oči su ogledalo duše. Kad nas osoba gleda u oči u tom pogledu vidimo puno toga. Pa tada možemo čuti one prepoznatljive fraze poput: „izazovne oči“, „sjaj u očima“, „lukave oči“, „opak pogled“ ili „zmijske oči“ – jasno je iz ovih metafora koji doživljaj imamo gledajući ih. 

Aktivno slušanje – tihi komunikacijski alat koji ispravlja sve izrečeno

Razvoj vještine aktivnog slušanja sastavni je dio uspješne komunikacije.

Da smo trebali pričati više nego slušati, imali bismo dva jezika i jedno uho.

Mark Twain

Aktivno slušanje vještina je koja se može naučiti. Ova vještina omogućuje nam kao sugovorniku da u potpunosti usmjerimo pažnju na osobu preko puta s ciljem da je što bolje razumijemo i damo do znanja da smo razumijeli njegovu poruku. Ono ne podrazumijeva samo sjedenje sa zatvorenim ustima već uključuje aktivan proces u kojem osobi dajemo do znanja da čujemo što nam govori i da se trudimo razumijeti, ali i da ga poštujemo i prihvaćamo takvog kakav je.

  • Primjer:

Osoba 1: „Posvađala sam se jučer s bratom. Svašta smo si rekli. Tako mi žao što sam mu rekla neke ružne riječi. Ne mogu si to oprostiti, a ne znam ni kako će on meni oprostiti i kako će sad naš odnos funkcionirati.“

Osoba 2: „Vidim kako si tužna. I izgleda da sebe najviše kriviš za svađu s bratom.“ 

Osoba 1: „Ma nije samo da sebe krivim već ga ne želim izgubiti, a nikad se do sad nismo ovako posvađali.“

Vjerovali ili ne aktivno slušanje ne uključuje tješenje, niti davanje savjeta. Aktivno slušanje nije niti davanje svog mišljenja, a niti ubacivanje vlastitog iskustva u konverzaciju. Ova vještina služi nam za bolje razumijevanje sugovornika, smanjuje nesporazume, povećava empatiju, pomaže nam da se stavimo u „tuđe cipele“ i poboljšamo rješavanje problema.

Asertivnost – jedna od najtraženijih vještina dobrog menadžera

Asertivnost je sposobnost da se zauzmemo za sebe i svoja prava kroz direktno iznošenje mišljenja i stavova, poštivajući i uvažavajući prava drugih ljudi. Direktna korist kod primjene asertivne komunikacije je povećanje samopouzdanja i samopoštovanja, doprinosi razvoju samokontrole, pomaže u ostvarivanju ciljeva, želja i potreba te osnažuje u rješavanju konflikata, a pomaže i u borbi sa stresom.  

  • Primjer:

Kolega na poslu, uporno, sam uzima s vašeg stola određene dokumente, bez pitanja. Time ometa vaš rad i radni učinak dok ih tražite natrag i izaziva vam nervozu što bez pitanja uzima i ne vraća na mjesto. Možete reagirati nervozno i frustrirano kako se i osjećate. Ali možete odabrati i asertivan način da izrazite svoje osjećaje i potrebe na sljedeći način.

“Razumijem da ti trebaju pojedini dokumenti na kojima zajedno radimo, ali osjećam se frustrirano kad  ih preuzimaš bez da me pitaš za njih. To mi otežava obavljanje mojih obveza na vrijeme i ometa me u radu. Bilo bi mi drago kad bismo zajedno pronašli način kako se bolje organizirati, tako da možeš i ti preuzeti pojedine dokumente, a i ja obaviti svoje zadatke na vrijeme.”

Ovo je asertivan pristup jer jasno izražava vaše osjećaje i potrebe, a istovremeno poštuje potrebe i stavove drugih osoba. Vaš kolega će bolje razumjeti vašu perspektivu i s vama naći rješenje koje odgovara oboma.

Komunikacijske vještine su vještine koje je moguće naučiti. Treba vremena i truda razviti ove vještine i postati uspještan govornik. I zato vas pozivamo na našu modularnu online radionicu gdje ćete dobiti formule za učinkovitu komunikaciju. Što više truda i prakse imate to će i komunikacijske vještine biti spontanije i intuitivnije, a time i bolje.