Izvor: BREND KULTURA
Mirela Španjol Marković 2007. godine osnovala je tvrtku za komunikacijske i prezentacijske vještine Ciceron, jedno od danas središnjih mjesta poslovne edukacije, objavila je dva priručnika za retoriku ‘Moć uvjeravanja’, svoju strast prema glumi projicira i na savjete klijentima koji idu dublje od same tehnike javnog nastupa, a dobitnica je i GrandPRix nagrade Hrvatske udruge za odnose s javnošću za doprinos struci.
Brend može biti toliko toga, od proizvoda, tvrtke, smjera poslovanja do pojedinca. Brend može imati bezbroj lica i osobina, s fokusom na uspjeh ili društvenu odgovornost, ili oboje. Bezbroj varijacija na temu te dodatne neopipljive vrijednosti koju neki proizvod, usluga ili osoba posjeduje.
Mirela Španjol Marković 2007. godine osnovala je tvrtku za komunikacijske i prezentacijske vještine Ciceron, jedno od danas središnjih mjesta poslovne edukacije, objavila je dva priručnika za retoriku ‘Moć uvjeravanja’, svoju strast prema glumi projicira i na savjete klijentima koji idu dublje od same tehnike javnog nastupa, a dobitnica je i GrandPRix nagrade Hrvatske udruge za odnose s javnošću za doprinos struci.
Mirela, koja će reći da ne ide široko nego duboko, komentirala je s nama boje – boje Ciceron komunikacija, boje vizuala brendova, interijera, njihovu važnost i komunikaciju. Pa ako se pitate koju boju odabrati za dobar temelj uspješnog brenda, pročitajte samo neke od savjeta u nastavku.
Ako govorimo o brendiranju nekog proizvoda ili tvrtke ili pak osobe, jesu li i koliko boje zaista važne?
Boje su općenito važne u percepciji bilo kojeg brenda. I dok kod proizvoda i usluga govorimo o logotipu, izgledu web-stranice i marketinškog materijala te posjetnica, kod ljudi su to odjeća i nakit. Boje su, naime, također neverbalna komunikacija kojom približavamo identitet tvrtke ciljanim javnostima.
Posvećuje li se dovoljno pažnje odabiru boje vizuala nekog brenda?
Čini mi se da da. Iako se moja tvrtka Ciceron komunikacije ne bavi marketinškim uslugama nego poslovnom edukacijom, naši klijenti su svjesni važnosti odabira odjeće u npr. medijskom i javnom nastupu.
Osobno znam iz kontakata s klijentima koliko je komunikacija bojama bitna, pogotovo u prvom dojmu. Ponekad odluku o suradnji ili kupnji donosimo na nesvjesnoj razini u prvih par sekundi, a boje su upravo prvo što zapažamo.
HRABRE BOJE
Koji su najčešći odabiri velikih brendova i zašto? Crvena kao odvažnost, zelena kao povjerenje, crna kao prestiž, ekskluzivnost?
Da nastavim niz – plava kao ozbiljnost i uniformiranost. Često odvjetnička društva ili banke koriste plavu boju, uostalom, s plavim odijelom i bijelom košuljom ne možete pogriješiti u dojmu serioznosti. Plava je boja koja izaziva povjerenje. Rjeđi je odabir hrabrih boja kao što su žuta ili jaka zelena, pogotovo ako se radi o korporacijama koje utjelovljuju veliki sustav i identitet se lakše objedinjuje kroz manje izazovne boje.
Boje su također neverbalna komunikacija kojom približavamo identitet tvrtke ciljanim javnostima.
Neki interijeri restorana brze hrane često su obojani u crveno, kako se ne bismo ondje predugo zadržavali; kao i neki veliki brendovi poput Addiko banke koja je također obojana crveno, u boju odvažnosti i snage. Kako tumačiti boje i razlike u njihovim tumačenjima?
Boje su oduvijek imale svoju simboliku, no ona nije uvijek ista u raznim kulturološkim krugovima. Negdje je npr. crna boja tugovanja, dok je u nekim kulturama to bijela. No, u našem civilizacijskom okruženju crvena je boja strasti i plamena, plava boja vode i hladnoće, zelena boja trave i smirenosti, žuta boja sunca i topline.
Zanimljivo je da se ove četiri osnovne boje koriste u tipologiji ličnosti DISC koju koristimo na treninzima radi lakšeg prepoznavanja komunikacijskog ili liderskog stila pojedinca. Ljudi intuitivno prepoznaju simboliku boja kroz asocijacije na prirodu, tako da su nam boje od trenutka kad počnemo spoznavati svijet oko sebe bitna informacija.
BOJE UTJEČU NA PRVI DOJAM
Boje su dio vizualnog identiteta tvrtke. Koliko su one zapravo važne za marketinško komuniciranje brenda?
Mislim da boje puno utječu na prvi dojam. Dođete li na neku web-stranicu, u prvih 3-5 sekundi stječete dojam o tvrtki na osnovu vizualnog dojma. To nije svjesna, već podsvjesna razina, a vizualni podražaj je ono što dolazi prije percepcije sadržaja.
Važno je samo da su boje koje tvrtka koristi u skladu s onim što želimo poručiti i s vrijednostima koje želimo komunicirati. Sigurno je da financijske institucije neće eksperimentirati sa šarenilom razigranim i šarenim vizualima, jer kreativnost i lepršavost nisu poruka koju žele poručiti kupcima i dobavljačima.
No, isto tako će edukacijska kuća ili marketinška agencija igrati upravo na kartu neobičnosti, otkačenosti i poigrati se s neobičnim oblicima i manje diskretnim bojama.
Vaša tvrtka Ciceron komunikacije postoji već uspješnih 15 godina. Vaša boja je žuta. Zašto ste se odlučili upravo za nju?
Zanimljivo je da ste percipirali žutu. Činjenica je da doduše zlatna boja prati naš vizualni identitet, no ako pogledate naš web ili našu posjetnicu, to je u stvari šarenilo boja kojim smo htjeli komunicirati raznovrsnost. Recimo, ako pogledate naš web, svaka od naših edukacija je obilježena drugom bojom. Sve su to naše boje, koje smo pomno birali zajedno s dizajnerima koji su nam radili novi web, baš u lipnju 2017.
Ponekad odluku o suradnji ili kupnji donosimo na nesvjesnoj razini u prvih par sekundi, a boje su upravo prvo što zapažamo.
BOJE CICERONA
Koja priča se krije iza vašeg vizualnog identiteta? Zašto naziv Ciceron?
Kad smo prije par godina radili ozbiljan redizajn Ciceronova vizualnog identiteta, povjerili smo ga agenciji koja nam je predložila tzv. zlatni rez – u to vrijeme jednu od prvih takvih web-stranica. S obzirom na raznovrsnost ponude naših edukacijskih tema, imalo je smisla da svaka tema ima svoju boju – zlatna, plava, crvena, bijela, zelena i narančasta.
Dobili smo pomalo mirroovski izgled u koji smo se odmah zaljubili. Ovaj redizajn malo je osvježio boje koje smo već tada upotrijebili , ali ovo kreativno šarenilo dobro odražava naš identitet – mi smo Ciceron „edukacija sa stilom“. Tako i piše na našem brendiranom automobilu – crveni MINI cooper s bijelim natpisom.
Zašto naziv Ciceron? Ciceron je bio jedan od najvećih i najpoznatijih govornika u antičko vrijeme. Prepoznatljivo ime za tvrtku koja se u početku bavila treninzima retorike. U međuvremenu smo narasli u tvrtku koja nudi razne edukacijske programe, od komunikacije, vještina uvjeravanja i utjecanja, pregovaranja, prodaje, leadershipa, business coachinga…
Ciceron komunikacije su postale prepoznatljiv brend za poslovnu edukaciju u najširem smislu, no za to su trebale godine upornosti i njegovanja poslovnog identiteta baziranog na kvaliteti i vrhunskim treninzima.
Boje su oduvijek imale svoju simboliku, no ona nije uvijek ista u raznim kulturološkim krugovima.
Kakve sve osobne izazove i poslovne edukacije možemo pronaći u Ciceronu?
U zadnje vrijeme jako smo razvili business coaching, individualni kao i timski. To su tailor made procesi namijenjeni maksimiziranju poslovnih potencijala pojedinaca i timova. Uz naše standardne, najtraženije treninge javnog nastupanja i poslovnog prezentiranja te medijske treninge u pripremi visokog i top-menadžementa za nastupe u medijima, tu su još najtraženije vještine utjecanja, moć uvjeravanja što je tema mog priručnika za javni nastup, te pregovaračke i prodajne vještine.
NEKOLIKO LICA JEDNOG BRENDA
Uz Ciceron, izdali ste dva priručnika za retoriku „Moć uvjeravanja“, nedavno ste izdali i svoj prvi roman, dobili ste GrandPRix nagradu 2017. za doprinos struci Hrvatske udruge za odnose s javnošću, bavite se glumom… Vi ste sami brend, koliko je teško bilo brendirati se u boje uspjeha? I što od svega ipak volite najviše?
Činjenica je da sam prije par godina pokušavala odvojiti svoj brend od brenda Cicerona. To mi je samo djelomično uspjelo, jer danas za Ciceron u različitim formama rade i drugi predavači, no još se uvijek zna dogoditi da tvrtke traže mene. To je djelomično i rezultat toga što je moja knjiga „Moć uvjeravanja“ prodana u više tisuća primjeraka, pa je to pridonijelo mojoj prepoznatljivosti za temu javnog nastupa u cijeloj regiji.
Ja sam po prirodi learner, učenica, čak više nego učiteljica, što je u najširem smislu moj životni poziv. Obožavam to što radeći posao koji volim toliko i sama učim i osobno se razvijam. Predivno je vidjeti kako pomažete ljudima da na površinu izvuku i osvijeste svoje kvalitete, da im raste samopouzdanje, da nakon treninga ili coachinga u Ciceronu postižu bolje rezultate, lakše donose odluke, asertivno se zalažu za sebe i najvažnije, stječu viši stupanj samopouzdanja i samopoštovanja.
To je ono što me i nakon 15 godina oduševljava, daje osjećaj smisla i vrijednosti, pa i doprinosa društvu. To što tvrtka dobro posluje i financijska stabilnost koja nam omogućuje da podržimo neke humanitarne i društveno odgovorne projekte, samo dodatno potvrđuje našu vrijednost da društvu treba vratiti ono što ostvarujemo svojim djelovanjem.
Ljudi intuitivno prepoznaju simboliku boja kroz asocijacije na prirodu, tako da su nam boje od trenutka kad počnemo spoznavati svijet oko sebe bitna informacija.
Koja je Vaša omiljena boja?
Sjedište Cicerona u Vinogradskoj je prostor u narančastim kaučima. To je boja komunikacije, i vjerujem da ona pomaže našim klijentima da se otvore i iskreno i s povjerenjem nam se prepuste.