Tema ovog bloga je intrapreneurship. Intrapreneurship je engleski naziv za poduzetnički način razmišljanja unutar korporacije i državne uprave.
Što će to korporacijama i državi, mogli biste pomisliti na prvu? Zašto je ovo sve traženija tema i što to zapravo znači?
Idemo redom, svega 10% ljudi radi posao koji voli.
Istraživanja također pokazuju da je samo 3 do 5% ljudi rođeno da budu poduzetnici, ostali to postaju iz nužde.
U srednjim godinama izmedju 39 i 45 je kažu najbolje vrijeme za pokretanje vlastitog posla, a baš takvih zaposlenika svi imaju najviše.
Najvažnije za ovu temu – ljudi ne odlaze iz korporacije da bi pokrenuli svoj posao jer to zaista žele, nego ne mogu ostvariti svoj puni kreativni potencijal unutar kompanije, a samo se žele dobro osjećati i ostvariti svoje ideje. Razmahati krila, jel. Zapravo samo žele raditi ono što vole, imati kreativnu slobodu. Da im nitko ne guši ideje niti inicijativu.
Budući da u korporacijama to često ne mogu ostvariti, bace se na tržište, no većina ih propadne, jer stopa uspjeha u poduzetništvu je poražavajuća – svaka peta firma dočeka peti rođendan.
Možda ste se prepoznali u ovome. Možda ste otišli iz sustava koji vam nije omogućavao da razmašete krila i doprinesete razvoju firme. Možda vas firma nije znala zadržati i dobiti najbolje od vašeg potencijala?
A što ako ne mora biti tako? Ako vas mogu zadržati?
Kako?
Prvo, poduzetnički način razmišljanja treba prepoznati kod zaposlenika. To su oni proaktivni ljudi s idejama, ljudi koji vole promjene i ne boje se izaći iz zone komfora, samostalni i spremni na rizik, radoznali i uporni u ostvarivanju ideja.
Da, vrlo često su i naporni jer ne vole procedure, nisu ljudi koji „ljube“ hijerarhiju i besmislena pravila, ali koji stalno imaju ideje kako nešto unaprijediti ili smišljaju nove stvari.
Imaju inovativan um i često osmišljavaju brži, efikasniji i jednostavniji način da se riješi problem.
Ako uz to imaju i uvjerljivost i potencijal lidera tako da ga ljudi slijede i vjeruju mu, imate pravu zvijezdu u kompaniji! Nemojte ju pustiti da ode samo zato jer nije „uklopljena u sustav“ ili preispituje načine na koje stvari funkcioniraju.
Pametne tvrtke ove ljude ne puštaju ih ni za živu glavu.
Zašto?
Pa zato da iskoriste “najbolje od oba svijeta”, da zadrže snagu i jačinu velike korporacije (ljude, kapital i ostale resurse), a brzinu, fleksibilnost i inovativnost malih.
Da tako konkuriraju “malim divovima” – malim poduzećima.
Da uz kupovinu i investiranje u startup-ove (što je trend u porastu) već i razvijaju svoje. Primjera za to već ima u našem okruženju.
Na taj način, u vrijeme kad je dobiti dobre, inovativne zaposlenike prava lutrija, pametne kompanije misle na svoju budućnost, a ljudi s poduzetničkim vještinama mogu unutar korporacija ostvarivati svoje pune potencijale, bez da se imaju potrebu upuštati u neizvjesnost poduzetništva. Osim ako to naravno silno žele. Ali njih, onih 3% ionako nećete moći zadržati.
Evo primjera. Svi znamo za 3 M post it note blokić. E pa to je odličan primjer intrapreneurshipa. 3 M potiče svoje zaposlenike da kreativne ideje ostvare UNUTAR firme, na obostranu višestruku korist. Zadrže se kadrovi, oni ostvare svoj potencijal, firma ima novi proizvod, i veći profit.
Može li bolje?
Možda se pitate kako zadržati te ljude?
Možda da Vam damo par tipičnih fraza kojima ćete ih sigurno otjerati. Zovemo ih killer fraze:
Kod nas se to uvijek tako radilo…
Takve su procedure…
Ne talasaj……
Nije sad vrijeme za to…
Ne kompliciraj…
Nećemo mijenjati uhodane stvari…
Dečko, ajde ‘oladi…
A kako ćete ih zadržati?
E, o tome više na ovom inovativnom seminaru koji će ubrzo naći svoje mjesto u osnovnim edukacijama za lidere. 🙂 Osim prepoznavanja ovih ljudi, tu je i stil vođenja, komunikacija i poticanje i poštivanje njegovih vrijednosti.
Radi se o prevelikom kapitalu da bismo ga samo tako zanemarili. Zato najbolje tvrtke uče kako se prilagoditi njima, a ne obrnuto.
Autorice bloga su Kristina Ercegović i Mirela Španjol Marković, a blog je nastao kao prethodnica i sažetak zajedničkog programa kojeg su iz svog dugogodišnjeg korporativnog i poduzetničkog iskustva osmislile i počinju provoditi u većim korporacijama i tvrtkama.