coin-dollar map2

Leadership

Poduzetnički način razmišljanja u korporaciji

Mirela Španjol Marković

22.05.2018

Tema ovog bloga je intrapreneurship. Intrapreneurship je engleski naziv za poduzetnički način razmišljanja unutar korporacije i državne uprave.

 

Što će to korporacijama i državi, mogli biste pomisliti na prvu? Zašto je ovo sve traženija tema i što to zapravo znači?

 

Idemo redom, svega 10% ljudi radi posao koji voli.

Istraživanja  također pokazuju da je samo 3 do 5% ljudi rođeno da budu poduzetnici, ostali to postaju iz nužde.

U srednjim godinama izmedju 39 i 45 je kažu najbolje vrijeme za pokretanje vlastitog posla, a baš takvih zaposlenika svi imaju najviše.

 

Najvažnije za ovu temu – ljudi ne odlaze iz korporacije da bi pokrenuli svoj posao jer to zaista žele, nego ne mogu ostvariti svoj puni kreativni potencijal unutar kompanije, a samo se žele dobro osjećati i ostvariti svoje ideje. Razmahati krila, jel. Zapravo samo žele raditi ono što vole, imati kreativnu slobodu. Da im nitko ne guši ideje niti inicijativu.

 

Budući da u korporacijama to često ne mogu ostvariti, bace se na tržište, no većina ih propadne, jer stopa uspjeha u poduzetništvu je poražavajuća – svaka peta firma dočeka peti rođendan.

 

Možda ste se prepoznali u ovome. Možda ste otišli iz sustava koji vam nije omogućavao da razmašete krila i doprinesete razvoju firme. Možda vas firma nije znala zadržati i dobiti najbolje od vašeg potencijala?

 

A što ako ne mora biti tako? Ako vas mogu zadržati?

 

Kako?

Prvo, poduzetnički način razmišljanja treba prepoznati kod zaposlenika. To su oni proaktivni ljudi s idejama, ljudi koji vole promjene i ne boje se izaći iz zone komfora, samostalni i spremni na rizik, radoznali i uporni u ostvarivanju ideja.

Da, vrlo često su i naporni jer ne vole procedure, nisu ljudi koji „ljube“ hijerarhiju i besmislena pravila, ali koji stalno imaju ideje kako nešto unaprijediti ili smišljaju nove stvari.

Imaju inovativan um i često osmišljavaju brži, efikasniji i jednostavniji način da se riješi problem.

Ako uz to imaju i uvjerljivost i potencijal lidera tako da ga ljudi slijede i vjeruju mu, imate pravu zvijezdu u kompaniji! Nemojte ju pustiti da ode samo zato jer nije „uklopljena u sustav“ ili preispituje načine na koje stvari funkcioniraju.

Pametne tvrtke ove ljude ne puštaju ih ni za živu glavu.

 

Zašto?

Pa zato da iskoriste “najbolje od oba svijeta”, da zadrže snagu i jačinu velike korporacije (ljude, kapital i ostale resurse), a brzinu, fleksibilnost i inovativnost malih.

Da tako konkuriraju “malim divovima” – malim poduzećima.

Da uz kupovinu i investiranje u startup-ove (što je trend u porastu) već i razvijaju svoje. Primjera za to već ima u našem okruženju.

Na taj način, u vrijeme kad je dobiti dobre, inovativne zaposlenike prava lutrija, pametne kompanije misle na svoju budućnost, a ljudi s poduzetničkim vještinama mogu unutar korporacija ostvarivati svoje pune potencijale, bez da se imaju potrebu upuštati u neizvjesnost poduzetništva. Osim ako to naravno silno žele. Ali njih, onih 3% ionako nećete moći zadržati.

 

Evo primjera. Svi znamo za 3 M post it note blokić. E pa to je odličan primjer intrapreneurshipa. 3 M potiče svoje zaposlenike da kreativne ideje ostvare UNUTAR firme, na obostranu višestruku korist. Zadrže se kadrovi, oni ostvare svoj potencijal, firma ima novi proizvod, i veći profit.

 

Može li bolje?

 

Možda se pitate kako zadržati te ljude?

Možda da Vam damo par tipičnih fraza kojima ćete ih sigurno otjerati. Zovemo ih killer fraze:

 

Kod nas se to uvijek tako radilo…

Takve su procedure…

Ne talasaj……

Nije sad vrijeme za to…

Ne kompliciraj…

Nećemo mijenjati uhodane stvari…

Dečko, ajde ‘oladi…

 

A kako ćete ih zadržati?

E, o tome više na ovom inovativnom seminaru koji će ubrzo naći svoje mjesto u osnovnim edukacijama za lidere. 🙂 Osim prepoznavanja ovih ljudi, tu je i stil vođenja, komunikacija i poticanje i poštivanje njegovih vrijednosti.

 

Radi se o prevelikom kapitalu da bismo ga samo tako zanemarili. Zato najbolje tvrtke uče kako se prilagoditi njima, a ne obrnuto.

 

Autorice bloga su Kristina Ercegović i Mirela Španjol Marković, a blog je nastao kao prethodnica i sažetak zajedničkog programa kojeg su iz svog dugogodišnjeg korporativnog i poduzetničkog iskustva osmislile i počinju provoditi u većim korporacijama i tvrtkama.