Polako, ali sigurno nastavljamo s drugim dijelom bloga o strukturiranju javnog nastupa. U prethodnom blogu govorili smo o važnosti logičkog strukturiranja sadržaja i spominjali smo dvije strukture:
1. KLASIČNA TRODIJELNA STRUKTURA (uvjeravajuća)
2. STRUKTURA KROZ 4 PITANJA (prodajno-motivacijska)
S obzirom na to da smo se u zadnjem blogu bavili klasičnom trodijelnom strukturom, danas ćemo detaljnije govoriti o strukturi kroz 4 pitanja…
2. STRUKTURA KROZ 4 PITANJA
Kao što samo ime kaže, ova struktura sastoji se od 4 pitanja:
a) ZAŠTO?
b) KAKO?
c) ŠTO?
d) ŠTO AKO?
Kako bih vam plastično pokazala što točno znače ova pitanja, poslužit ću se izmišljenim primjerom TV-prodaje posebnog čistača podova pod nazivom Magic Cleaner. Pa krenimo…
a) ZAŠTO?
U početnom dijelu potrebno je ponuditi razloge zašto nešto učiniti ili kupiti. Odnosno, potrebno je iznijeti razloge u kojima se publika pronalazi. Zato se u dijelu Zašto? najčešće iznosi problem s kojim se publika poistovjećuje.
Vratimo se na TV-prodaju i Magic Cleaner… Kad bi ovo bila prava reklama, u dijelu Zašto? bi se na TV-u vidjeli prizori mrlja od kave na tepihu, mrlje od blata na pločicama, mrlje od umaka na kuhinjskom podu… A dok se mrlje izmjenjuju, glas u off-u postavlja pitanje ”Koliko puta vam se dogodilo ovo? Ovo? Ili možda ovo?” Cilj je naravno da publika prepozna problem i pronađe se u njemu.
b) ŠTO?
Ovaj se dio odnosi na onaj trenutak kad u reklami čujete: ”Ništa zato, imamo proizvod za vas koji rješava sve navedene probleme! To je Magic Cleaner!”
Pogađate, u ovom dijelu potrebno je reći što je to što rješava problem koji smo iznijeli u prethodnom koraku.
c) KAKO?
U odgovoru na treće pitanje detaljiziramo, odnosno objašnjavamo kako naše Što? (u ovom slučaju Magic Cleaner) funkcionira. U ovom se dijelu najčešće iznose argumenti.
Npr. ”Osim što ima anatomski napravljenu dršku zbog koje se uopće ne morate saginjati, Magic Cleaner napravljen je od posebnih nano vlakana pred kojima se ni najsitnije čestice ne mogu skriti.”
d) ŠTO AKO?
Zadnji, ali ne manje važan dio TV-prodaje je ”Ako nazovete u sljedećih 5 minuta, dobit ćete set noževa gratis!” 😊
Naravno, u javnom nastupu je nešto drugačije… U javnom nastupu ovo je dio u kojem iznosite protuaragumente za ono što tvrdite, ali ih zatim obavezno i pobijate. Na taj način gradite svoj govornički integritet, dajete dodatni legitimitet svojim argumentima te izbijate potencijalnog asa iz rukava nekome tko je možda upravo pomislio na taj protuargument. Iznošenje protuargumentacije i njeno pobijanje izrazito je snažan retorički potez.
Nakon ova 4 pitanja, potrebno je završiti ponavljanjem ključne poruke i pozivom na akciju. Dakle, i u ovom je slučaju nužan zaključak na kraju.
Što me podsjetilo, vrijme je da zaključimo… 😊 Zapamtite da ne postoji dobar javni nastup bez jasne strukture izlaganja. Svaki nastup mora imati glavu i rep da bi bio uvjerljiv i da biste prenijeli ključne poruke. Struktura ima mnogo, a koju ćete odabrati ovisi o temi i konkretnom cilju nastupa. No, uvijek se možete poslužiti jednom od dvije osnovne strukture – klasičnom trodijelnom ili strukturom kroz 4 pitanja. Isprobajte ove strukture i vidite koja vam osobno više leži i za koju tematiku. Nećete pogriješiti! A ako nazovete odmah, dobit ćete i set noževa… 😊