coin-dollar map2

Prezentacijske vještine

Storytelling – Kako ispričati priču?

Gost bloger

25.09.2018

Piše: Nika Gulin

 

”Nakon hrane, utočišta i društva, priče su ono što najviše trebamo…”

                                                                                                                                                                                                                  Philip Pullman

 

Storytelling ili pričanje priča je nešto što svi radimo cijeli život. Kao djeca priče smo koristili u igri ili su nam ih roditelji pričali pred spavanje, a kao odrasli i dalje svakodnevno pričamo priče. Razlika je jedino u tome što u odrasloj dobi prestanemo primjećivati da se uopće koristimo storytellingom, nismo svjesni da pričamo priču. Jeste li znali da prema jednom američkom istraživanju, čak 65% naše dnevne konverzacije otpada upravo na pričanje priča? Promislite li malo, sigurno ste danas ispričali barem nekoliko kratkih priča. 😊 Možda ste ispričali kolegi na poslu kako ste jutros zapeli u gužvi i zbog toga zakasnili, možda ste najboljoj prijateljici prepričali film koji ste sinoć gledali, možda ste prijatelju ispričali kako ste proveli vikend… Jedno je sigurno, danas ste se koristili storytellingom! 😊

S obzirom na snagu priča i na mogućnost upravljanja pažnjom publike kroz pričanje priča, storytelling je jedna od najpopularnijih tehnika javnog nastupanja 21. stoljeća. Naime, korištenjem priča u javnom nastupanju i poslovnom prezentiranju možemo postići uvjerljivi i efektniji nastup te lakše doći do željenog cilja i prijenosa poruke. Međutim, nije svaka priča dobra priča. Osim što priča mora imati veze s temom o kojoj govorite i poantu, odnosno ključnu poruku koju publika treba zapamtiti, priča treba imati strukturu kako bi publika lakše pratila tijek priče i bolje uočila bit. Predstavit ću Vam 5 mogućih struktura kojima se možete poslužiti prilikom pričanja priča:

 

  1. Putovanje heroja

Struktura putovanje heroja je struktura priče s kojom ste se zasigurno susreli u narodnim predajama, povijesnim mitovima i religijskim pričama. U ovoj strukturi junak (glavni lik) napušta svoj dom (figurativno) i odlazi na putovanje. Nakon putovanja na kojem je (najčešće) trebao savladati razne prepreke, junak se vraća kući oplemenjen novim znanjima, spoznajama, mudrosti i iskustvom. Ova struktura je dobra ako primjerice zaista želite publiku odvesti na svojevrsno putovanje, ili ako želite prikazati benefite preuzimanja rizika ili ako želite publici prenijeti na koji ste način došli do nekih novih saznanja i spoznaja.

 

  1. In medias res

In medias res (u prijevodu u središte zbivanja) struktura je za koju smo većinom čuli u osnovnoj ili srednjoj školi. Ako koristite ovu strukturu, pripovijedanje započinjete govoreći o središtu zbivanja radnje bez da ste uvodno objasnili kako i zašto se nešto dogodilo. Na taj način odmah publici prepričavate vrhunac, odnosno najzanimljiviji dio priče i tako na samom početku zadobivate njihovu pažnju. No, budite pažljivi! Nemojte baš sve zanimljivo i važno ispričati na samom početku jer biste kasnije mogli izgubiti pažnju publike. Ostavite neke zanimljivosti i poantu za kraj.

 

  1. Lažni početak

Koristeći ovu strukturu pripovijedanje započinjete predvidljivom pričom. Počnete pričati priču na način da publika vrlo brzo pomisli kako zna gdje priča vodi. Međutim, tada se dogodi neočekivani obrat i priču odvedete u smjeru u kojem publika to nije očekivala. Ova struktura je izvrsna ako npr. želite ispričati priču o tome da u nečemu možda niste uspjeli, ali ste ipak na kraju iz tog neuspjeha nešto dobili. Najveći benefit ove struktue je element iznenađenja s kojim brzo i lako pridobivate pažnju publike.

 

  1. Planina

Ako pričajući priču koristimo strukturu planine, od samog početka pa do kraja pripovijedanja gradimo dramsku napetost. Publika na prvu možda uopće ne zna koja je poanta priče, no u tome i jest bit. Bit je da od samog početka publiku držite u neizvjesnosti i tako održavate njihovu pažnju. Tek na kraju dolazite do raspleta i poante priče. Ova struktura je izvrsna ako želite držati publiku u neizvjesnosti, ili ako želite prikazati kako ste savladali neke izazove, ili ako želite da zaključak priče bude posebno istaknut.

 

  1. Ugniježđene petlje (eng. nested loops)

Ova tehnika se sastoji od slaganja tri ili više priča koje su na neki su način povezane, odnosno vode do iste poante. U središte postavite najvažniju priču, onu koja predstavlja srž. Zatim oko nje, tj. vezano na nju pričate ostale manje priče koje su njezin dio. Na taj način publici dajete širu, potpuniju sliku. Ova struktura je nešto kompliciranija te se treba jako dobro pripremiti.  No, izvrsna je i veoma efektna.

 

S obzirom na to da mi kao ljudi zaista volimo slušati priče i to s užitkom činimo već tisućljećima, prednosti korištenja storytellinga u retorici danas su nam svima jasni i poznati. No, nije svaka priča dobra priča. Dapače, ponekad priča s dobrom poantom ne postigne željeni cilj samo zato što nije ispričana na adekvatan i efektan način. Korištenjem ovih 5 struktura osiguravate da vaša priča ima glavu i rep, da ne odlazite u digresije, da ne gubite nit, da upravljate pažnjom publike, da publiku vodite i omogućite im lakše i brže uočavanje poante. Zato, pričajte priče, pripremajte ih unaprijed i koristite kao retorički efekt. Svi smo mi pripovjedači koji žive u ogromnoj isprepletenoj mreži priča, pa zašto ne biste i vi ispričali svoju! 😊

 

Za kraj, primjeri govora koji su koristili navedene strukture:

  1. Putovanje heroja – https://www.youtube.com/watch?v=gnuFrtTNUTc
  2. In medias res – https://www.youtube.com/watch?v=lyR-K2CZIHQ
  3. Lažni početak – https://www.youtube.com/watch?v=wHGqp8lz36c
  4. Planina – https://www.youtube.com/watch?v=dTwXeZ4GkzI
  5. Ugniježđene petlje – https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg