coin-dollar map2

Aktualno

Druga poduzetnička revolucija – Kako pustiti svoje ”dijete” da odraste?

Ciceron

27.03.2019

Boris Vukić napisao je izvrstan priručnik o prijenosu poduzeća s prve generacije na drugu – ”Osnivači, nasljednici i menadžeri”. Povodom predstavljanja knjige u Zagrebu, dijelimo predgovor kojeg je napisala Mirela Španjol Marković. Ovim vas putem pozivamo na predstavljanje knjige u četvrtak 28. ožujka u 18:00h u Hoću knjigu Megastore u Bogovićevoj 7. Vidimo se!

 

 

Da, to je to. Ono što nam se događa – prva generacijska tranzicija privatnih tvrtki iz ruku osnivača u ruke nasljednika, najčešće djece. U turbulentnim vremenima promjene društvenog uređenja na ovim prostorima iz društvene u tržišnu ekonomiju, osnivanjem privatnih poduzeća događala se prava poslovna revolucija. Neki iz želje za stvaranjem nove vrijednosti u društvu, neki iz nužde zbog masovnih otkaza  koje su dobivali u naglo privatiziranim tvrtkama, osnivači novih poduzeća snalazili su se na razne načine i koristeći resurse koje su imali na raspolaganju – ideje, ušteđeni kapital, snažan poslovni instinkt, iskustvo u poslovima koje su do tada radili, upornost i nadasve strast.

Stvorili su prava mala poduzetnička čuda u uvjetima ogromne poslovne neizvjesnosti, rizičnog poslovanja, nesređenim društvenim, imovinsko-pravnim odnosima i bez uzora te poduzetničkog iskustva, ne samo individualnog nego i kolektivnog. Osim manjeg broja obrtnika koji su otvorili svoje obrte u bivšoj državi, koje možemo nazvati pionirima manufakture, prvu generaciju osnivača vlastitih tvrtki s početka 90-ih  možemo smatrati pravim herojima i revolucionarima.  Izrasli u kaosu nesređene državne administracije, u uvjetima društvene i mentalne tranzicije, oni su upornošću i vizijom uspjeli stvoriti kapital, zaposliti ljude te savladati brdo prepreka na putu.

Bila je to prva poduzetnička revolucija, tih burnih 90-ih godina. Nitko od njih tada nije mislio da će biti pioniri još jedne, druge poduzetničke revolucije koja se događa upravo sada. A to je transfer poslovanja na novu generaciju.

No, godine provedene u radu, investicijama, prodaji, tisućama razgovora s kupcima, dobavljačima i zaposlenicima, borba s tržištem, naplatom i širenjem tržišta i konkurencijom  donijele su i zamor i svijest o tome da ne možemo vječno biti pioniri, nego da je vrijeme za nas u tvrtki netko naslijedi. I ponovo ti isti poduzetnici i vizionari, Che Guevare onog vremena prepušteni su sami sebi. Jer nemaju uzora, nema iskustava ove tranzicije, stoga će i ovdje krčiti put novim generacijama. Ali ovoga puta imaju pomoć. To je ovaj priručnik.

Boris Vukić napisao je priručnik koji pokriva sve krizne točke druge poduzetničke revolucije koja se upravo događa i uzima sve veći zamah s godinama, a to je prva generacijska tranzicija. Od poduzetničke prema obiteljskoj kompaniji naslov je ovog vrijednog i korisnog priručnika koji će osnivačima pomoći u osvještavanju procesa prijenosa jednog njihovog „djeteta“, kompanije koju su stvarali, u ruke njihove prave djece.

Boris Vukić manirom iskusnog poslovnog konzultanta jednostavno i razumljivo daje upute poduzetnicima kako pripremiti kompaniju, nasljednike, ali i sebe za ovaj nimalo jednostavan proces. Osnivači, ali i njihovi nasljednici će nakon što pročitaju ovaj priručnik dobiti jasne upute o koracima koji prethode ovom procesu.

Također, koristeći zanimljive metafore i čisti jezik priručnik je prilagođen svim razinama obrazovanja čitatelja i fokusira se na praktična iskustva iz bogate konzultantske prakse autora ove knjige, pa će tako autor prvu generaciju djece osnivača koji se pripremaju za nasljednike naziva duhovito „djeca s posebnim potrebama“.

Korak po korak autor čitatelja vodi kroz emocionalno zahtjevan proces povlačenja osnivača iz operativnog, a onda i potpunog prepuštanja firme nasljedniku uvažavajući sve dvojbe i složen psihološki proces odvajanja od svog životnog djela osnivača, koji je vrlo često i najvažniji kamen spoticanja zdravog prijenosa vlasništva tj. transfera na nasljednika.

Cilj ovog priručnika vidim kao osvještavanje osnivača i njegove djece da se radi o važnom i planiranom strateškom procesu da bi se osiguralo da tvrtka i nakon prijenosa poslovanja bude održiva, profitabilna i prenosiva. Taj proces nije spontan i kratkotrajan, nego kao i svaki drugi poslovni projekt, mora biti dobro pripremljen, ima svoje faze, strukturu, pripremu, provođenje i usmjeren ka cilju  održivosti.

U ovom priručniku prepoznat će se ne samo osnivači i nasljednici, koji će svojim znanjem, novim tehnologijama i drugačijim tržišnim uvjetima i samim startom, treba dozvoliti na drugačiji način vode kompaniju.

Prepoznat će se i sjajno, jednostavno formulirane definicije svih sudionika u stvaranju kompanije – samonikli, dobrovoljci, novaci. Od onih koji su uz osnivača spontano i vjerno gradili tvrtku iz temelja, do ovih novih generacija sa suvremenim znanjima menadžmenta, upravljanja, leadershipa i poznavanjem digitalnih tehnologija. Boris Vukić sjajno identificira uvjerenja i stavove te razlike u poimanju biznisa ove dvije generacije koje će se manje ili više naći na bojnom polju transfera.

I svi će biti u pravu. Ova knjiga ni na koji način ne osuđuje niti potrebu vlasnika da se kompanija nastavi voditi na način na koji je stvorena, niti nasljednike koji intuitivno razumiju da svako vrijeme zahtijeva drugačije vođe. Onako kako se tvrtka prije 20 godina stvarala, ne može se na isti način opstati. Za to je probna promjena. Autor tu suptilno navodi svoja iskustva i zablude iz razgovora s nekim osnivačima, razotkrivajući zamke koje sprečavaju zdrav i harmoničan transfer.

Zamke u glavama osnivača prije svega. Pustiti zaista znači pristati na promjenu, znači imati povjerenja, ali to povjerenje se stječe pripremom obiteljskog nasljednika za menadžment, njihovo uključivanju u odlučivanje godinama prije transfera i odustajanje od ideje da će posao biti vođen na način na koji je nastao.

Kako dakle što jednostavnije i bezbolnije proći kroz proces generacijske tranzicije i preživjeti ovu drugu poduzetničku revoluciju a ostati zdrav?  Kako pripremiti nasljednike? Kako provesti procedure, sustav mjerenja, izvještavanja i planiranja? Kako pronaći novi smisao nakon transfera?

Priručnik koji držite u rukama sjajan je početak u dobivanju odgovora na ova pitanja.Pisan jednostavnim, nepretencioznim jezikom Boris Vukić daje puno materijala da započnete samopouzdano ovaj proces,  konkretne upute te uvjerenje da u tome niste sami.

Za osnivače, ovo je priručnik kojim može započeti još jedan svoj uspješan poslovni projekt – a to je transfer od poduzetničke prema obiteljskoj kompaniji.

Za nasljednike, utjeha da netko bez predrasuda i obilježavanja razumije teškoće s kojima se susreću kao djeca osnivača, ali i uvid u način razmišljanja osnivača, kao i njegove strahove.

Za business coacheve i poslovne konzultante, pomoć u kreiranju sve traženije pomoći koju traže i osnivači i nasljednici oko generacijskog transfera.

Hvala Borisu Vukiću na ovom korisnom priručniku kojeg ću kao poslovni konzultant koristiti u radu i preporučivati svojim klijentima!